Kontakt

SVID,
Stiftelsen Svensk Industridesign
Svensksundsvägen 13 
111 49 Stockholm
08 - 406 84 40
info@svid.se

Konkurrentanalys

Här hittar du frågor att använda som underlag till beskrivningen av era konkurrenter.

Övning: Konkurrent- och målgruppsanalys

Gör en analys av era konkurrenter genom att svara på och resonera kring frågorna nedan.

Vilka är konkurrenterna?

  • Vilka konkurrerar vi vanligtvis med?
  • Vilka är våra viktigaste konkurrenter?
  • Vilka är mindre viktiga, men ändå seriösa konkurrenter?
  • Producenter av substitutprodukter?
  • Kan dessa konkurrenter delas in i strategiska grupper på basis av deras aktivitet, kompetens och/eller strategier?
  • Vilka är potentiella nya konkurrenter på marknaden och vilka är deras etableringshinder?
  • Är det något som kan göras för att neutralisera dem?

Värdering av konkurrenterna

  • Vad är deras målsättningar och strategier?
  • Deras engagemangsnivå?
  • Deras barriärer för att lämna marknaden?
  • Vilken är deras kostnadsstruktur?
  • Har de en kostnadsfördel eller kostnadsnackdel?
  • Vilken är deras image och positioneringsstrategi?
  • Vilka är de mest lyckade/misslyckade konkurrenterna? Varför?
  • Vilka är styrkan och svagheterna för alla konkurrenter eller strategiska grupper?
  • Vilka fördelar (våra strategiska svagheter, kundproblem eller icke uppfyllda behov) kan konkurrenterna utnyttja för att komma in på marknaden eller bli mer seriösa konkurrenter?
  • Värdera konkurrenterna med hänsyn till deras aktiviteter och kompetenser.