Pernilla Dahlman. Foto: Alexander Koste

Designbyråledaren som blev Årets VD

Hon beskrivs som lyhörd, strategisk och entusiasmerande. Efter mindre än två år som vd fick hon i fjol ta emot pris för sitt ledarskap. Möt Pernilla Dahlman, Screen Interactions innovationsdirigent som älskar nätverk, kommunikation, prototypande och digital affärsutveckling.

Ladda ner hela artikeln här (pdf, 750 Kb)

Ljus och rymd - men ändå storstadspuls. Screen Interactions lokaler på 29:e våningen i Kistas Victoria Tower bjuder på en storstilad utsikt.

– Nere på gatan kan det ibland vara molnigt, samtidigt som solen skiner uppe hos oss, säger vd Pernilla Dahlman.

Den T-formade byggnaden i glas ritades av Wingårdh arkitektkontor för Scandic och är med sina 120 meter Nordeuropas högsta hotell, granne med E4:an, järnvägen och Kistamässan. Bland hyresgästerna i den internationellt uppmärksammade skyskrapan finns även ett antal företag. Det kreativt utformade tornet passar en design- och innovationsbyrå som Screen Interaction.

Denna torsdag finns ett 20-tal medarbetare på plats för att hitta morgondagens lösningar kring allt från energibesparingar och mobila säkerhetssystem till användarvänliga webbtjänster. Kunderna tillhör både offentlig och privat sektor: från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen till Ericsson, Länsförsäkringar, TV4 och Assa Abloy.

Under de två år som Pernilla Dahlman har lett bolaget har tillväxten och affärerna snabbt nått nya höjder. Screen Interactions omsättning har ökat från 19 till 70 miljoner kronor. Bland de anställda har andelen kvinnor ökat från 12 till 37 procent och antalet nationaliteter stigit från 10 till 18. Både kund- och medarbetarnöjdheten har ökat, medan personalomsättningen har minskat. Framgångarna har dessutom gett externt eko. När ledarskapssajten Motivation.se i november delade ut priser till 2015 års mest framstående toppchefer utsågs Pernilla Dahlman till Årets vd i kategorin mindre företag. 

Tidigare samma år var hon även en av fem finalister till Telekomgalans utmärkelse Årets kvinnliga förebild. Den ena juryn lyfter fram hennes förmåga att skapa innovationskultur och vi-känsla, och beskriver hennes ledarskap som ''passionerat och lyhört''. Den andra juryn kallar henne ''strategisk, analytisk och mycket entusiasmerande''.

Hur skulle du själv beskriva ditt ledarskap?

– Jag har en stark empatisk förmåga, och tycker att det är viktigt att vara en tydlig kommunikatör. En ledare måste kunna peka på målen och helheten, utan att trassla in sig i detaljer. Tidigare har jag jobbat som projektledare och i projektorganisationer, vilket har fått mig att tänka i nätverk, bli duktig på förändring och att snabbt kunna visa resultat. Ett företag är på många sätt som en symfoniorkester, där vd:n ska fungera som en dirigent. Då gäller det att vara visionär, men även att ha stora öron, kunna medla och att skapa trygghet och respekt för varandra i gruppen.

Hur har du gjort för att bygga en innovationskultur?

– Mitt första år ägnade jag åt att vara väldigt närvarande på kontoret för att lära känna företaget och medarbetarna. Trygghet och tillit är hela grunden för att någon ska våga bidra och innovera. Nästa steg var att forma organisationen: att rekrytera ledare och medarbetare, att driva ''orkestern'' framåt och att börja spela samma stycke. Vid rekryteringar koncentrerar vi oss på människor, inte rollbeskrivningar. Vi tittar på värderingar, personlighet, ambition och empati. Med rätt lagspelare löser sig rollerna efter hand. Det tredje steget, som jag är inne på nu, är att blicka mer utåt. Då ägnar jag en hel del tid åt relationsarbete och kundbesök. Efter priset som Årets vd har jag dessutom fått många förfrågningar om att föreläsa i olika sammanhang, vilket är otroligt roligt. Även det ger nya infallsvinklar och kontakter.

Vad kännetecknar ett gott innovationsklimat?

– Verksamheten behöver ha en högre mening, som alla i organisationen kan enas kring. Vår mission på Screen Interaction är att nå ut till många, och att förenkla människors vardag genom de digitala lösningar som vi skapar. En annan viktig del är vi-känslan: i stället för slutna hierarkier behövs det öppna relationsnätverk där medarbetare, kunder, leverantörer och andra affärspartner ingår och bidrar. Hos oss säger vi till exempel ''relationsansvarig'' i stället för ''säljare''. Ledarskapet måste vara icke-kontrollerande – om medarbetarna ska få chans att utvecklas måste de få misslyckas och lära sig av det.

I en designdriven verksamhet handlar det om att få alla att lyssna, förstå och generera idéer, för att sedan prototypa och experimentera. Ibland behövs det även lek och labbande som övning inför skarpt läge. Hela innovationsarbetet utgår från transparens, där alla delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Om kunden växer och blir framgångsrik gynnas även mitt nätverk. Vad som är bra för dig är bra för mig, och vice versa.

Vem är du som person?

– Jag tillbringade mina första år i Huddinge söder om Stockholm. När jag gick i andra klass flyttade vi till Bromma. Jag är äldst av tre syskon: mina bröder är fyra och tio år yngre. Vi kommer från en entreprenörsfamilj, som bland annat har jobbat med fastighetsmäkleri. Det har gjort mig intresserad av byggnader och byggnadsvård. Min pappa härstammar från en bondesläkt i Axvall utanför Skara, och farmor är en av mina förebilder.

Många av mina karaktärsdrag påminner om hennes: jordnära, stabil, omhändertagande, långsiktig, van att lösa de problem som dyker upp... Jag är nyfiken och hade lätt för skolan. En dröm i tonåren var att bli journalist, men i stället blev det ekonomisk linje i gymnasiet och sedan internationell ekonomi på Uppsala universitet. Jag läste även in gymnasiekompetens i naturämnena och kompletterade med språk. Bland annat var jag i Frankrike en termin för att plugga franska.

Hur har din väg in i designvärlden sett ut?

– Efter studierna var jag trainee på IBM inom bland annat försäljning. Jag blev kvar och jobbade med projekt- och förändringsledning, vilket jag sedan fortsatte med på managementkonsultbolaget
Askus för olika uppdragsgivare. Nästa jobb blev på Sandvik, där jag stannade i ungefär sex år. Merparten av tiden var jag i Sandviken, men jag tillbringade även två år i Tyskland. Det var under tiden på Sandvik som jag insåg att jag i grunden har en estetisk profil och att jag brinner för lärandeprocesser, människor och kommunikation. Efter att ha fått mina två barn ville jag göra en förändring i mitt yrkesliv.

En dag såg jag en annons från SVID, som jag då inte visste så mycket om. Det gällde en projektanställning för Design Open, som 2009–2011 var en tävling för studenter kring affärsutveckling med hjälp av designmetodik. Jag fick uppdraget – men det krävdes stort mod att som nybliven tvåbarnsmamma kasta sig ut från en fast tjänst på Sandvik... Beslutet var däremot helt rätt. Jag fick jobba med det som jag hade saknat, och det var på SVID som jag blev designfrälst och lärde känna branschen.

Vad var dina första intryck av designbranschen?

– Jag som kom utifrån tyckte att branschen borde bli mer utåtriktad och bättre på att värdepaketera sina erbjudanden. Efter SVID startade jag därför ett aktiebolag där jag började hjälpa designbyråer med marknadsföring och prissättning. Det ena ledde till det andra, och i slutet av 2011 anställdes jag som marknadschef på Transformator Design. Där jobbade jag i nästan tre år innan jag blev vd på Screen Interaction. 

Hur skulle du beskriva de senaste årens utveckling i branschen? 

– Det som är bra är att allt fler svenska företag och organisationer börjar inse värdet av design som process. Digitaliseringen och utvecklingen av sociala medier har gjort att kundernas inflytande i dag är större än någonsin, och därför måste utvecklingen av produkter och tjänster ske tätt tillsammans med kunderna. De som går i bräschen med att jobba kund- och designdrivet är inte företagen, utan myndigheterna.

Längst har Försäkringskassan kommit, men det finns också andra exempel: Bolagsverket, Skatteverket, Tillväxtverket... Vi på Screen Interaction har nyligen tecknat ett ramavtal med
Arbetsförmedlingen, vilket är jättekul. Vi ser verkligen fram emot att få jobba med designprocesser i de viktiga frågor som ligger på deras bord.

Vilka branschutmaningar ser du framför dig?

– Behovet av digital transformation är enormt stort och det finns nästan obegränsat med jobb för alla aktörer. Samtidigt pågår en branschglidning där designbyråer, varumärkes- och kommunikationskonsulter, produktutvecklingsföretag och de stora konsultjättarna verkar på den digitala arenan. En kritisk utmaning för alla, både byråer och kunder, är att attrahera den kompetens som krävs. Behovet är betydligt större än tillgången. För byråerna tror jag att utmaningen ibland kan vara att räcka till för sina kunder. Den som kan stötta kunden i hela processen – från strategi och koncept till produktutveckling och förvaltning – blir värdefull. Att samtidigt vara en partner i organisatorisk utveckling och förändringsledning är ett plus. Värdet för kunden ligger i att få till förändringen, och det kräver många olika kompetenser. 

Vilka är de interna utmaningarna hos ett snabbväxande bolag som Screen Interaction?

– Vi strävar medvetet efter en bred bas av bakgrunder och nationaliteter, vilket är bra för innovationsklimatet. Men för att skapa vi-känsla får vi satsa lite extra på att bygga gemenskap genom till exempel resor och after work. Vi har alltid jobbat med globala kunder och globala rekryteringar. Det har gjort oss till stammisar hos Migrationsverket. Bostadsbristen i Stockholm försöker vi tackla genom att skaffa lägenheter som vi kan hyra ut i andra hand till våra medarbetare. Just nu har vi tre, fyra sådana lägenheter. Vi försöker även vara flexibla kring anställningsformer och möjligheten att kombinera jobb och familj. Om någon medarbetare vill spela i en annan orkester någon dag i veckan försöker vi ordna det. Vi uppmuntrar utveckling och går in för att lösa de praktiska detaljerna.

Nyligen har ni även öppnat ett kontor i Dubai – hur kommer det sig?

– Det är en följd av vårt medarbetardrivna sätt att jobba. Vi diskuterar vilka kunder vi vill jobba med och vilka problem som vi vill lösa. I det här fallet var det två medarbetare som såg möjligheter för oss i Dubai, och det ledde vidare till att vi nu har ett tiotal anställda som arbetar där. Vi börjar få in även lokala kunder och hoppas kunna påverka marknaden med våra värderingar och vår öppenhet.

Under intervjun tar Pernilla Dahlman ofta små skisser till hjälp för att tydliggöra sina tankar. Penna och A3-papper har blivit två av hennes mest trogna mötesredskap för att, som hon säger, ''visualisera och få en helhetsbild''. Bredvid sig har hon en av sina favorittekoppar, Gefle Porslins klassiska Blå Vinranka. Hon är intresserad även av den sortens design och konstaterar med glimten i ögat att företagets utbud av kaffegods har förändrats sedan hon tillträdde. De vita standardmuggarna byts gradvis ut mot mer färgstarka, individuella alternativ.

Hur gör du för att leda dig själv?

– Ungefär en gång i kvartalet lägger jag en övergripande plan för hur jag ska fördela min tid. Sedan tar jag ungefär en halvdag varannan vecka då jag drar mig undan för att till exempel jobba med presentationer. På ett företag som vårt är det hela tiden många idéer i omlopp. Därför gäller det att fånga in dem, validera dem och ser hur de kan tas vidare. När det är hög aktivitet på jobbet ökar mitt behov av reflektion och att fokusera inåt. Då försöker jag göra saker på egen hand: läsa, skriva, lyssna på musik... De bästa idéerna får jag oftast när jag gör något monotont, till exempel springer eller sorterar saker.

Vad är din drivkraft i vd-uppdraget?

– Det här är mitt första vd-jobb och för mig finns ingen prestige i att vara just vd. Däremot blev jag tidigt projektledare och har alltid drivits av att leda, organisera och se medarbetare och kunder växa – det ger så mycket glädje! Att låta medarbetare ta ansvar för att hitta lösningar innebär att resultatet inte alltid blir som jag har tänkt mig: ofta blir det i stället mycket bättre... Hos oss bygger affärsplanen på att vi ska driva förändring, och därför behöver både jag och medarbetarna lära oss att leva med just det. Jag har också en dröm om att leda ett lyckligt företag, dit människor kommer, hör till, har det bra och därför levererar fantastiska saker. Med ett humanistiskt ledarskap går det att åstadkomma stora framgångar och frigöra mycket kraft i varje medarbetare.

Vilka är dina bästa ledarskapstips?

– Ett av de största ansvaren för en ledare är att veta vem man själv är och att förstå sina styrkor och svagheter. Finn din passion och filosofi – det hjälper dig att komma underfund med var du passar som ledare. Det gäller också att kunna jobba med sina hinder och att inte vara rädd för att ta hjälp. Ett annat råd är att skaffa en bred kunskapsbas, det hjälper dig att fatta bättre beslut. Odla intressen utanför din professionella vardag.

Vad gör du om fem år?

– Då är jag nog fortfarande här, på Screen Interaction. Jag är lojal och jobbar långsiktigt. Vi har just påbörjat en spännande hållbarhetsresa, där vi ska kroka arm med de mål som FN har satt upp för hållbar utveckling. Företagets vision ska kopplas till mätbara mål kring allt från ekonomi till jämställdhet. Med olika former av data ska vi spåra vilken påverkan våra tjänster har. Jag hoppas och tror att det här kan bli tongivande även för andra företag.

Fakta

Namn: Pernilla Dahlman.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vd på design- och innovationsbyrån Screen Interaction sedan mars 2014. Företaget grundades 2008 av fyra unga interaktionsdesigner: Reza Assareh, David Furendal, Petter
Olofsson och Martin Kurtsson.
Familj: Två döttrar, åtta och tio år. Sambo och ett bonusbarn.
Bor: Lämnar snart lägenheten i Bromma för ett stort sekelskifteshus i Spånga Solhem.
Fritid: Gillar att upptäcka nya intressen: dansa, dyka, åka mountainbike.Tränar karate med barnen två gånger i veckan. Trivs med att springa, plocka bär och svamp, göra saft och odla potatis. Besöker gärna växthuset vid Bergianska trädgården.

Juryns motivering till valet av Pernilla Dahlman som Årets VD:

"Årets pristagare i kategorin mindre företag har under en mycket kort tidmed ett passionerat och lyhört ledarskap lyckats öka företagets omsättning med imponerande 92 procent. Med ett strategiskt arbete för en tydlig innovationskultur och vi-känsla har pristagaren tagit medarbetarna mot nya höjder genom att ge dem frihet att våga prova, misslyckas och lära av sina misstag. I en tid då mångfald och heterogena arbetsplatser blir allt viktigare har vd visat på goda krafter och blir en förebild för andra genom att anställa medarbetare med många olika nationaliteter och god fördelning mellan män och kvinnor. Vinnaren har ett modernt förhållningssätt till hållbarhet och
väver in det i företagets värdegrund i stället för att avskilja det som enskilda aktiviteter."
Tävlingen arrangeras av ledarskapssajten Motivation.se.

Artikeln är skriven av Lena Lidberg och finns publicerad i Swedish Design Research Journal nr 1, 2016.

Dela sida

Swedish Design Research Journal nr 1 2016

Den här artikeln ingår i Swedish Design Research Journal nr 1, 2016. 

Läs och ladda ner hela tidningen här

Swedish Design Research Journal nr 1 2016

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40

Dela

Anmäl dig nu till vårt nyhetsbrev

 

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40