Pär Bergström, Shift Design & Strategy.

Designtrappan

Previous Next

”Forskningen ska gagna alla – inte bara oss”

I år var det femtonde gången Teknikföretagen delade ut Stora Designpriset. Shift Design & Strategy blev årets stolta "designleverantör" och därmed mottagare av prissumman, 250 000 kronor. Hälften av dessa ska läggas på forskning, enligt reglerna.

Så hur tänker ni på Shift Design? Vad vill ni lägga pengarna på?

Frågan går till Pär Bergström som varit Shift Desigs representation på ActSafe och ansvarat för ACX Power Ascender.

– Vi vet inte riktigt än, vi håller fortfarande på att diskutera saken. Frågar oss själva vad vi skulle vilja åstadkomma med forskningen. En sak är i alla fall säker, vi vill inte att pengarna i första hand ska gagna oss själva, vi vill nå längre. Helst att det ska ge något åt hela designområdet.

– Det handlar ju inte om några gigantiska summor så vi måste nog försöka hitta någon organisation eller verksamhet som kan hjälpa till att växla upp pengarna. En fråga som jag personligen har funderat kring handlar om hur man ska kunna motivera fler att använda sig av design. Att våga design. Inom vårt område känner nog alla industridesigner till den så kallade designtrappan. Men ibland är den alldeles för teoretisk.

Begreppet designtrappan har används av bland annat SVID under många år. Där illustreras designanvändningen i ett företag grafiskt i form av en trappa. Högst upp på fjärde trappsteget står "Design som strategi och innovation". Dessförinnan har företaget passerat både första och andra steget: "Omedveten design" och "Design som formgivning" och också klivit upp på steg tre: "Design som process".

– När vi går ut till små och medelstora företag blir det ibland övermäktigt att börja prata om alla stegen i designtrappan och hur design driver lönsamhet. För oss handlar det ofta egentligen bara om att hjälpa dem upp på första steget. Så det vore fantastiskt att hitta ett sätt att nå dit. Något som enkelt berättar om vad man får när man satsar på design. Och vad design är bra för. Jag skulle på något sätt vilja hjälpa till att ta fram en lättillgänglig "designguideline" helt enkelt. Men som sagt vi har inte bestämt oss för någonting alls ännu.

Förstår företagen fortfarande inte att design lönar sig?

– Nej, egentligen inte. Och under de sista årtiondena har ytterligare stötestenar dykt upp. En är att allt går mycket snabbare nu. Digitala produkter utvecklas i en rasande takt. Fysiska produkter tar tid att ta fram – av olika anledningar. Men den digitala världen driver upp tempot som är betydligt högre än när teorierna kring designtrappan formulerades. Ofta diskuterar man fortfarande hela trappan och hur viktigt det är att nå ända upp till det översta trappsteget. Men företag har inte tåla­mod idag att ta till sig allt. Jag skulle vilja få dem att åtminstone ta första steget. Då är mycket vunnet, då fortsätter de ofta självmant. Små och medelstora företaget måste komma upp på spåret, på designspåret.

Författare

Artikeln är skriven av Lotta Jonson och finns publicerad i Swedish Design Research Journal nr 1, 2017.

Dela sida

Swedish Design Research Journal nr 1 2017

Framsidan till Swedish Design Research Journal nr 1 2017

Den här artikeln ingår i Swedish Design Research Journal nr 1, 2017. 

Läs och ladda ner hela tidningen här

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40

Dela

Anmäl dig nu till vårt nyhetsbrev

 

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign | Besök: Söder Mälarstrand 29, 3 tr | Post: Söder Mälarstrand 57, 118 25 Stockholm | info@svid.se I 08-406 84 40