Klättermusen

Miljöindex och pantetiketter – det är exempel på verktyg som företaget Klättermusen använder för att kommunicera och hjälpa till att driva sin design och produktutveckling av sportkläder mot ökad hållbarhet. Transparensen kring produkternas miljöfördelar, men även nackdelar och potentiella utvecklingsområden hjälper kunden att göra medvetna miljöval och uppmuntrar hela branschen att utveckla för förbättrad hållbarhet.

Miljöindex på produkter och miljöcertifierade material

Klättermusens produkter är vid försäljning märkta med ett ECO-index – en egenutvecklad miljödeklaration där Klättermusen utvärderar produkten utifrån hållbarhetskriterier de strävar efter att uppnå. På Klättermusens webbplats finns beskrivningar av både kriterier och använda material. Klättermusens produkter är i mesta möjliga mån gjorda av material som är återvunna, ekologiska, återvinningsbara, fria från skadliga kemikalier och med miljö- och hållbarhetscertifierat ursprung.

Design för lång livslängd

Vägledande i Klättermusens design och produktframtagning är också att produkterna ska vara slitstarka och hålla länge – både för att tillfredsställa användarens behov och för att det är miljövänligast. Även om möjligheterna för återvinning förbättras så medför lång livslängd mindre miljöbelastning. Klättermusen uppmuntrar därför sina användare att slita på produkterna så länge som möjligt och att de återanvänds av flera användare. För att ytterligare förlänga produkternas livslängd erbjuder Klättermusen också service och reparation av produkterna.

Pantetikett ett steg mot ökad återlämning och återvinning

När produkterna är utslitna och inte längre används erbjuder Klättermusen, via alla sina återförsäljare, att ta hand om dem så att de kan återvinnas på optimalt sätt. För att utveckla och effektivisera återvinningen i branschen behövs större volymer. Klättermusen försöker bidra till detta genom att med hjälp av pantetiketter uppmuntra fler att återlämna uttjänta produkter. Pantetiketterna har ett värde på 1-20 Euro som vid återlämnad produkt fås tillbaka i form av ett tillgodokvitto, vilket sedan kan användas vid köp av nya Klättermusenprodukter hos återförsäljaren.

Klättermusen arbetar efter en egenutvecklad metodik som till helheten anknyter till Det Naturliga Steget och Cradle to Cradle men som också inkluderar branschspecifika standarder såsom BlueSign och Global Recycling Standard (GRS). Klättermusens interna designteam består av självlärda designer och utbildade designingenjörer. Vid specifika behov konsulterar Klättermusen extern designkompetens, till exempel industridesigner och modetextildesigner.

Dela sida

FAKTA: KLÄTTERMUSEN

Företag:

Klättermusen

http://www.klattermusen.se

 

Process och metoder:

• Livscykelanalys (LCA)
• Cradle-to-Cradle

 

Hållbarhetsfördelar:

• Ökad produktlivslängd
• Återvunna, återvinningsbara, ekologiska material
• Miljö- och hållbarhetscertifierade råvaror och leverantörer
• Eget verktyg för att utvärdera hållbarhetsstatus
• Transparens för ökad kunskap längs hela värdekedjan och branschen
• System för ökad återlämning och återvinning

 

Utveckling:

Sedan starten 1984 har Klättermusen utvecklats till att idag erbjuda uppåt 100 olika produkter med återförsäljare i omkring 20 länder världen över. Företaget har en omsättning på omkring 50 miljoner kronor och cirka 20 heltidsanställda.

 

Utmärkelser:

• ECO Responsibility Award by ISPO
• ISPO Award Gold
• SOA Sustainability Award
• Outdoor Industry Award
• H&M Sustainability Award
• Nordens Gröna Bälte

 

Källor:

www.klattermusen.se

Dela

Anmäl dig nu till vårt nyhetsbrev